U kent ze vast wel, brieven die u na 3x lezen nog niet begrijpt. Standaard geformuleerd en geen persoonlijke noot te bekennen. Een opsomming van feiten in ingewikkeld taalgebruik waardoor de inhoud maar niet ‘binnenkomt’. Zo jammer.
Onlangs had ik er weer eentje: mijn naam en adres stond er wel boven, maar bij de rest van de brief kreeg ik niet het idee dat de afzender mij in het vizier had. De tekst ‘pakte’ mij niet met als gevolg dat ik als lezer afhaakte. Conclusie: gemiste kans want de boodschap bereikt mij niet. Kennelijk heeft men willen voldoen aan een bepaalde informatieplicht zonder zich af te vragen of de inhoud wel overkomt. De droge opsomming van feiten wordt voor mij pas informatie als ook wordt uitgelegd wat e.e.a. voor mij gaat betekenen. Maar een dergelijke persoonlijke zin ontbrak.
Om de aandacht van de lezer vast te houden, is het goed te bedenken dat u “in gesprek” bent met de lezer. Schrijf zoals u uw verhaal zou vertellen aan iemand. U zult merken dat de lezer dan een individu is, niet een ‘doelgroep’. Alleen op die manier lukt het om iemands aandacht vast te houden. En kan het uiteindelijk ook iets opleveren. Zo kunt u de mensen persoonlijk aanspreken en heeft de lezer echt het idee: “hé, dat is voor mij bedoeld’.
Als (tekst-)schrijver verplaats ik mij in het probleem of de vraag van de lezer. Op die manier kan ik gericht en persoonlijk schrijven. Mensen willen immers meteen weten wat het voor hen betekent en komen dan wél in aktie.
Het maakt niet uit wat voor soort tekst u schrijft, schrijf altijd voor de lezer. Klinkt logisch, maar blijkt best lastig. De lezer is een individu, een persoon, een mens. En die wilt u wat vertellen.
U schrijft toch om te worden gelezen.
Wilt u ook uw boodschap vertellen? Ik schrijf ‘m graag voor u op.
Bel of stuur een berichtje naar 06-30084730.
Mailen kan natuurlijk ook: info@tekstwerkvannoord.nl