Zoals de muziekklanken van een opera je in vervoering brengen, zo zou ook taal iets met je moeten doen. Taal en muziek brengen je in beweging, letterlijk dan wel figuurlijk. Muziek ontroert, roept herinneringen op en verbindt. Je gaat mee neuriën of je beweegt met de muziek mee. Zo werkt taal ook: taal moet iets met je doen, je prikkelen zodat je tot actie overgaat: AIDA.
AIDA is niet alleen de naam van een inspirerende opera, ook is AIDA een marketingmodel.
De letters staan dan voor Aandacht – Interesse – Desire – Actie.
AIDA dus.
Het AIDA model kan op veel mogelijkheden worden toegepast. Wel verschilt het per situatie hoe je het model uitwerkt. Het AIDA model kan gebruikt worden voor websites, verkooppresentaties, advertorials etc.
Neem als voorbeeld het schrijven van een advertorial, een advertentie in de vorm van een artikel. Onderzoek leert overigens dat advertorials veel beter worden gelezen dan advertenties.
Je wilt daarmee de lezers overtuigen om bij jou producten of diensten af te nemen. Met AIDA wil je tot actie aanzetten.
En daarom wil je de lezers een stuk tekst voorschotelen met
Aandacht bijvoorbeeld opvallen door een pakkende titel of slogan
Interesse welk herkenbaar voordeel bied jij?
Desire je wilt een verlangen oproepen: “wil ik ook!”
Actie je wilt tot beweging aanzetten: “hoe kom ik eraan?”
Zoals AIDA een inspirerende en meeslepende opera is, zo verdient ook je advertorial of website een AIDA-klank waarin je de lezer regel voor regel “verleidt”.
Versta jij de kunst van het verleiden….?
Als je hulp of advies nodig hebt voor een advertorial of website, bel of stuur mij een berichtje op 06-30084730 of mail me op info@tekstwerkvannoord.nl.
Ik help je graag verder!